Ekscytująca podróż pojazdem, który przeznaczony jest nie tylko do
transportu, ale również do komfortowego wypoczynku to obietnica
niezapomnianej przygody. Dlatego nikogo nie dziwi fakt, że caravaning
bije rekordy popularności nie tylko za granicą, ale również w naszym
kraju. W końcu spędzając długo wyczekiwany urlop właśnie w taki sposób,
możemy liczyć na swobodę podróżowania w wygodnych warunkach i zupełnie
nie martwić się o to, gdzie tej nocy będą spać uczestnicy wycieczki.
Korzyści tej formy podróżowania jest bardzo wiele, jednak zanim
zorganizujemy wyjazd, zastanówmy się, co będzie dla nas lepsze – kamper
czy może przyczepa kempingowa?
Z przygotowanego przez nas artykułu dowiesz się, jakie są różnice między
oboma rozwiązaniami, a także jakie mają one wady i zalety. Mamy
nadzieję, że uzyskane informacje pomogą Ci w łatwym podjęciu decyzji na
temat tego, który domek na kółkach sprawdzi się najlepiej na Twoim
wymarzonym wyjeździe.
Na wstępie wyjaśnijmy pokrótce, czym są omawiane rozwiązania. Chociaż
zarówno kamper, jak i przyczepę kempingową możemy nazwać po prostu
mobilnym domem, dzielą je jednak zasadnicze różnice. Pierwsze z tych
pojęć oznacza samochód turystyczny, który jest w pełni zintegrowany i
wielofunkcyjny. Pojazd ten zawiera miejsca do spania i spędzania wolnego
czasu, a także wygodną przestrzeń stworzoną do przygotowywania oraz
spożywania posiłków.
Wyposażony kamper posiada również część sanitarną, gdzie znajdziemy
toaletę oraz umywalkę. Wyróżniamy kilka typów kamperów, które różnią się
między sobą przede wszystkim ilością poszczególnych udogodnień i
sposobami wykorzystania przestrzeni dostępnej w pojeździe.
Jak natomiast zdefiniujemy przyczepę kempingową? Jest to pojazd drogowy,
który nie posiada własnego silnika, dlatego do przemieszczania go
potrzebujemy samochodu. Przyczepa kempingowa spełnia podobne funkcje co
kamper - może poruszać się po drogach, służyć jako miejsce do spania i
wypoczynku, ale oczywiste jest, że nie stanowi niezależnego środka
transportu. Pamiętajmy także o tym, że podczas jazdy nie mogą w niej
przebywać pasażerowie. Może ona wejść w skład zestawu pojazdów, jednak
powinniśmy mieć na względzie, że ciągnący ją samochód musi spełniać
wymagane ustawowo parametry. Zanim wyruszysz w trasę, dowiedz się, jaką
przyczepę kempingową możesz holować własnym samochodem.
W przypadku kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B dopuszczalne
jest prowadzenie zestawu pojazdów o masie nieprzekraczającej 3,5 tony.
Zatem suma dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) pojazdu oraz DMC
przyczepy nie może przekroczyć 3,5 t. Jeśli jednak mamy do czynienia z
dużą jednostką kempingową, wymagany jest wpis kodu 96 do posiadanego
dokumentu lub uzyskanie kategorii B+E, uprawniającej do holowania
przyczepy ciężkiej o DMC wynoszącej od 750 kg do 3,5 t. Pamiętajmy
jednak, że z oczywistych względów dopuszczalna masa całkowita przyczepy
kempingowej nie może przekraczać rzeczywistej masy własnej ciągnącego ją
samochodu. Zwróćmy uwagę również na parametry techniczne auta, które
znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Jak nietrudno zauważyć, kwestie związane z holowaniem ciężkiej przyczepy
kempingowej są dość złożone. Zastanawiasz się, czy kierowanie kamperem
również wiąże się z weryfikacją posiadanych dokumentów i ewentualnym
uzyskaniem dodatkowych uprawnień? Do prowadzenia zintegrowanego pojazdu
turystycznego wystarczy prawo jazdy kategorii B, jednak należy mieć na
względzie, że dopuszczalna masa całkowita wybranego pojazdu
turystycznego nie może przekraczać 3,5 tony. Zdecydowana większość
poruszających się po naszych drogach kamperów charakteryzuje się właśnie
taką wagą, dlatego posiadacze wyłącznie kategorii B nie muszą się
martwić. Ci kierowcy, którzy mogą pochwalić również wpisem C1 lub C mogą
zdecydować się na wypożyczenie jednostki o dopuszczalnej masie
całkowitej wynoszącej nawet 7,5 t.
Wymagania prawne to jeden z wielu aspektów, które powinniśmy wziąć pod
uwagę podczas doboru najlepszego dla siebie domu na kółkach. Zastanówmy
się również, w jak długą trasę wyruszamy i jak szybko planujemy dotrzeć
na miejsce. Jeśli punkt docelowy znajduje się naprawdę daleko i chcemy
znaleźć się w nim w możliwie jak najkrótszym czasie, kamper może okazać
się dla nas dogodną propozycją. Pamiętajmy, że prowadzenie zestawu
pojazdów, jaki stanowi przyczepa kempingowa oraz ciągnący ją samochód,
obwarowane jest dodatkowymi obostrzeniami. Maksymalna dozwolona prędkość
dla tego rozwiązania jest znacznie niższa niż w przypadku kampera.
Zintegrowany samochód turystyczny może okazać się dobrym pomysłem, jeśli
kierowca nie czuje się pewnie podczas ciągnięcia przyczepy kempingowej.
Równocześnie warto zauważyć, że przyczepę możemy w każdej chwili
odłączyć od holującego ją samochodu, pozostawić na kempingu i
przemieszczać się wyłącznie samochodem. Taki sposób zwiedzania daje dużą
swobodę, dzięki czemu możliwe jest lepsze poznanie okolicy niż wtedy,
gdy poruszamy się po drogach sporych gabarytów kamperem. Choć samochodem
turystycznym nie dostaniemy się na wszystkie trasy, możemy zostawić go w
wybranym miejscu i w dalszą drogę wybrać się rowerem lub pieszo. Które
rozwiązanie będzie lepsze? Nie sposób to ocenić, ponieważ wybór
uzależniony jest od sposobu, w jaki lubimy podróżować.
Podjęcie właściwej decyzji mogą ułatwić nam również kwestie związane z
noclegiem w poszczególnych pojazdach. Korzystając z przyczepy nocować
możemy jedynie na terenie kempingu, co skłania do przebywania w jednym
miejscu przez dłuższy czas. Natomiast podróżując kamperem mamy okazję
spędzać noce w wielu miejscach – pod lasem, nad jeziorem czy na środku
łąki. Zgodnie z prawem nocleg na dzikim terenie nie może jednak trwać
dłużej niż 2 noce, dlatego zintegrowany samochód turystyczny sprawdzi
się idealnie na objazdowych wakacjach. Wpływ na nasz wybór ma również
oczywiście cena danego rozwiązania. Zauważmy, że wypożyczając kamper,
musimy liczyć się z nieco wyższymi kosztami niż w przypadku wynajmu
przyczepy kempingowej.
Firma JATA SP. Z O.O. powstała w 1997 roku. Na podstawie podpisanej umowy dealerskiej stała się Autoryzowanym Dealerem Fiat Auto Poland S.A. Te 20 lat to ciągły proces inwestycyjny, rozwój infrastruktury oraz doskonalenie naszej kadry pracowniczej...